بیست سال سابقه در مرزداران

مراقبت از ناخن ها: دانستنی ها

ناخن ها هنگامیـکه در شرایط ایده آلی باشند بسیار جـذاب می باشند. همچنین ناخن ها منعکس کننده عادات شخصی فـرد هستند: خوب یا بد. جدا از جاذبه آرایشی، ناخن هـا وظایف دیگری نیز به عهده دارند؛ از جمله کمک به بــلند کردن اجـسـام با ایجاد تکیه گاه برای بافت انگشتـان و یا دسـت کاری اجــسام و از هـمـه مــهمتر آن که ناخن هـا سلامت عمومی بدن را بازتاب می کنند.

نـاخن از پروتئینی به نام کراتین تشکیل یافته (کراتین در مو و پوست نیز وجود دارد) و دارای بخش های مختلفی اسـت که به آن می پردازیم:

۱- MATRIX: ماتریکس قسمت پنهان ناخن می بـاشد. در واقع ریشه ناخن بوده که در آن رشد ناخن انجام می گیرد.

۲- NAIL PLATE: قسمت قابل رؤیت ناخن است. همـان چیـزی کـه مـا از آن به نام ناخن یاد می کـنیم. از کراتین مرده تشـکیل یافته و کمـی مـحدب می باشد. اساساً بی رنگ است اما به واسطه شبکه مویرگ های خونی که در زیر آن واقع است، صورتی به نظر می آید.

۳- NAIL BED: پوست زیر ناخن می باشد که از بافت پیوندی تشکیل یافته و در آن عروق خونی و اعصاب وجود دارد و نقش تغذیه پلیت ناخن را به عهده دارد.

۴- LUNULA: قسمتی از ماتریکس می باشد. هـمان قسمت هلالی شکل سفید رنگ کـه در ته ناخن قابل مشاهده است (بیشتر در ناخن شست). عـلت سفیـد بودنـش آن است که هنوز سلول های آن کراتینه نشده و به تکامل نرسیده اند.

۵- CUTICLE: ادامه پوست بستر ناخن(NAIL BED) بوده و بین پوست انگشتان و صفـحـه ناخن (NAIL PLATE) واقع بوده و این دو بخش را به یکدیگر متصل می سازد. کوتیکول ناخن به عنـوان یک سد ضد آب عـمـل نـموده و از ورود باکتری و دیگر عوامل بیماریزا به قسمت ماتریکس جلوگیری می کند.

۶- NAIL FOLDS(تای ناخن): به عنـوان چهارچوب و تکیه گاه ناخن در سه سمت چپ و راست و پایین ناخن آن را احاطه کرده است.

سرعت رشد ناخن

سرعت رشد ناخن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماری ها، هورمون ها و فصول سال دارد. توجه کنید:

  • ناخن بطور طبیعی ۰٫۱ میلی متر در روز و یا ۳ میلی متر در ماه رشد میکند.
  • سرعت رشد انگشتان دست از انگشتان پا بیشتر میباشد.۲ تا ۳ برابر.
  • سرعت رشد ناخنها در تابستان بیشتر از زمستان میباشد.
  • سرعت رشد ناخنها در افراد راست دست در دست راست و افراد چپ دست در دست چپشان بیشتر است.
  • سرعت رشد ناخنهای مردان از زنان بیشتر است.(جز در زنان باردار و مسن)
  • اگر ناخن به طـور کامل از جایش کنده شود برای ناخن های دست ۳ الی ۶ ماه طول می کشد تا مجددا ناخن بطور کامل رشد کند این زمان برای ناخنهای پا ۱۲ الی ۱۸ ماه میباشد.

اختلالات ناخن

۱- لکه های سفید رنگ: علت آن می تواند صدمه به ماتریکس و یا کمبود روی باشد اما زیاد مهم نبوده و به مرور زمان ناپدید می گردد.

۲- عفونت ها: می تـواند عامل آن باکتری ها و یا قار ها باشند کـه در هـر دو صـورت باید به پزشک مراجعه شود.

۳- شیار های روی ناخن: این شیارها اغلب ارثی میـ باشند اما اگر یکباره روی ناخن ها آشکار گردند علت آن میتواند ضربه، پیری، روماتیسم و یا بیماری کلیه باشد.

۴- حفره روی ناخن: علت آن می تواند اگزما و یا ضربه باشد.

۵- قاشقی شکل شدن ناخن: علت آن کم کاری تـیروئید، کــمبـود آهــن و کـم خونی می باشد.

۶- شکاف در لبه ناخن: علت آن فرو بردن انـگشتان به مدت زیاد در آب و همچنین لاک پاک کن ها می باشند.

۷- تردی و شکنندگی ناخن ها: علت آن می تواند فـرو بردن دست در آب داغ، اختـلال در جـریان خــون، کمبوـد ویتامین های A ،C ،B6 و نیاسین، کمـبود آهن و کلسیم و کم کاری تیروئید باشد. کم آبی بدن نیز بسیار مهم است بنابراین آب فراوان بنوشید.

۸- ناخن های فرو رفته در گوشت: این مشکل بیشتر در ناخن های پا مشـاهده می گردد و علت آن کوتاه کردن نامناسب ناخن ها و کفش تنگ می باشد که باعث می گردد گـوشــه ناخن به درون گوشت فرو رود.

۹- برخی بیماری ها از روی ناخن ها قابل تشخیص می باشند: بسـتر نـاخـن رنگ پریده نشانه کم خونی – بستر ناخن قرمز نشانه بیماری قلبی – ناخـنهای سفـید رنگ نشانه بیماری کبدی – ناخن ضخیم و زرد رنگ نشانه بیـمـاری ریـوی – سـرخـی مـختـصـر در ته ناخن نشانه دیابت و ناخنهای دو رنگ نیمی سفید و نیمی صورتی نشانه بیماری کلیـه می باشد.

 

 

برگرفته از: http://www.mardoman.net

اطلاعات نویسنده

admin

هیچ نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *